Google Ads – Värna din Quality Score

Quality Score. Även om man har testat på marknadsföring med Google Ads kan det vara ett begrepp som inte känns igen. Faktum är att det finns mycket att sätta sig in i, och att Quality Score enbart är en av de sakerna – men ack, en så viktig sådan. Det kan vara avgörande för om din kampanj faktiskt blir lönsam eller inte. Genom att anlita en Google Ads konsult kan man garantera sig att ens kampanjer är korrekt uppsatta och möjliggör störst utdelning av annonserna för ditt företag.

Vad är Quality Score?

Quality Score I Google Ads är ett mått på annonsens kvalitet. Märk väl att det inte bara är annonsen i sig som avgör hur många poäng du får, utan även sidan som annonsen länkar till. Annonser kan vara enkla att ändra för att få maxpoäng, men landningssidan kan vara desto svårare. Google gör helt enkelt en sammantagen bedömning av upplevelsen av din sajt och betygsätter den, vilket utgör en av de tre kategorier som bestämmer din Quality Score.

Det högsta man kan få är 10/10, och då gäller att din annons är relevant, att din landningssida bedöms som bra och att du får en bra CTR (click-through-rate). Det finns flera faktorer som påverkar än dessa, vilket bör nämnas.

Varför sträva efter hög Quality Score?

Det korta svaret: för att öka din ROI (Return on Investment). Med en högre Quality Score betalar du mindre för varje klick på din annons, och det kan skilja mycket. Har du 1/10 i Quality Score kommer du säkerligen märka att det blir svårare, om inte nästan omöjligt, att nå lönsamhet i dina kampanjer. Att få full pott kan vara svårt, men många är nöjda med 7/10 eller högre. Skillnaden i pris mellan 7/10 och 10/10 är märkbar – men inte enorm.

Givetvis är inte billiga klick den enda faktorn som spelar in i en lyckad kampanj. Det som en hög Quality Score snarare korrelerar med är låga kostnader per konvertering.  

Ett enkelt exempel:

Gör du en snittvinst på, säg, 40 kronor per order, vill du betala så lite som möjligt av den summan – och framför allt inte mer än så – till Google Ads. Om du då har en kostnad per klick på 4 kronor, behöver du en konverteringsgrad på 10 % för att nå break-even. Märk väl att exemplet är förenklat; det kan finnas andra fördelar i detta, och flertalet faktorer som spelar in.