Gå in i ett trapphus, vilket som helst. Strosa runt i ett villa område vart som helst i hela Sverige. Notera postboxarna och brevinkasten. Alla dessa kommer med en liten skylt där det står ”nej tack” till reklam och det är egentligen ingenting konstigt med det. Dem flesta av oss tycker att flygblad och direktreklam är irriterande nedskräpning som kommer med vår post likt ohyra. Ingen gillar att få information från olika företag upptryckta i deras ansikten. Som individ är detta lätt att förstå men som företag skapar detta ett problem. Hur ska man lyckas marknadsföra sina produkter om man inte får använda sig av dem knep som tidigare stått till ens förfogande? Svaret är Giveaways.
Vad är giveaways egentligen?
En giveaway är som namnet antyder ett tillfälle att skänka bort diverse artiklar. Detta är ur ett reklamsyfte det perfekta sättet att förmedla sitt budskap. Ingen gillar papperslappar med information men alla älskar att få gratis produkter, oavsett vad det är. Genom att ha en giveaway, på exempelvis en mässa eller på ett event, kan ni som företag dela ut diverse varor med er logga på. På så sätt kan ni marknadsföra er organisation på ett sätt som gör att folk inte känner sig attackerade. Det kan vara allt från små saker som pennor och mintkarameller till paraplyn och vattenflaskor. Syftet är att på ett sätt som inte känns forcerat eller krävande få ut den information ni vill sprida till nya, gamla och blivande kunder, utan att det känns påtvingat. Att investera i giveaways och reklamprodukter är ett vinnande ekonomiskt koncept då den lilla utgiften för produkterna kommer tillbaka till företaget i en större skala genom den marknadsföring som sprids i samband med en giveaway.
Inte nog med att en giveaway sprider kampanjen vidare, dem som tar dela av dem produkter ni förmedlar kommer få en positiv attityd till ert företag som tack för att ni försett dem med en gåva. Så småningom leder detta till att dessa personer kommer att ha just er i åtanke när dem är på jakt efter dem tjänster eller det utbud just ert företag har att erbjuda.