Digitala event är evenemang som hålls online. Dessa kan ha flera olika syften och kan bland annat formateras som webinarium, offentliga livestreamar eller liknande. Plattformarna där dessa hålls varierar och kan bland annat vara en webbplats eller sociala medier såsom YouTube, Instagram eller Clubhouse. Marknaden för dessa evenemang växer och det är en bra idé att hyra studio i Stockholm för dessa event. Läs vidare så ska vi förklara varför så är fallet!

Först ska vi dock nämna att den främsta fördelen med att anordna evenemang digitalt är kostnadsfrågan. Det är nämligen ett väldigt prisvärt sätt att hålla event med många deltagare. Dessutom finns det ytterligare fördelar såsom att eventet blir platsoberoende och att såväl talare som deltagare kan delta från när och fjärran.

Fördelarna med att hyra studio i Stockholm till eventet

Så vilka är då fördelarna med att hyra studio i Stockholm, kanske du undrar? Svaret är att du genom att göra detta kan höja kvaliteten på produktionen avsevärt. Du kan till exempel få tillgång till:

  • en professionell studiomiljö
  • bildstöd med grafik som syns i bild
  • tillgång till ett erfaret team som kan bistå produktionen

Därför är det många gånger en bra idé att välja detta sätt att producera evenemanget. Detta gäller framför allt om erfarenhet, kunskap och resurser för att göra detta på ett bra sätt saknas in-house.

Olika sorters digitala evenemang

Som vi redan har varit inne på kan du anordna flera olika former av digitala event och sända dessa online. Detta är några exempel på sådana evenemang som är vanligt förekommande:

  • Nätverksevenemang. Ett digitalt nätverksevenemang låter deltagarna samlas och nätverka i en digital miljö.
  • Teambuilding. Digital teambuilding är ett utmärkt sätt att låta deltagarna delta i olika aktiviteter och att stärka arbetsmiljön på distans.
  • Insamlingar. Tidigare var det svårt för ideella föreningar och andra organisationer att nå ut till den breda massan. Nu kan dessa dock hålla insamlingar online och rikta sig mot en betydligt större målgrupp.
  • Shoppingevent. Experter på området menar att liveshopping är nästa stora trend inom e-handeln. Genom att hålla ett digitalt shoppingevent kan ditt företag visa upp produkter och låta deltagarna köpa kläder, kosmetika eller andra produkter i samband med detta.