QR står för Quick Response och dessa små koder har funnits sedan 1994. De uppfanns av det japanska företaget Denso Wave och har blivit allt mer populära under de gångna två decennierna. Men vad är egentligen QR-koder och hur används de? Dessa bägge frågor kommer vi här att djupdyka i. För den som är intressserad av qr-koder finns skapaqrkod.nu.

Detta är QR-koder

QR-koder är små fyrkantiga koder som har ett väldigt speciellt digitalt mönster. De påminner i mångt och mycket om streckkoder och kan mycket riktigt skannas. Du skannar en sådan kod med hjälp av en app i din smartphone. Mer information om kodernas användningsområden kan du finna nedan.

Vilka användningsområden har de?

Idag förekommer QR-koder lite varstans i vårt samhälle. De kan till exempel förekomma på reklamaffischer, i tidningsreklam och på webbplatser. När du skannar en sådan kod med din smartphone kan du till exempel få mer information om det företag som står bakom koden.

De möjliga användningsområdena är dock närmast oändliga. Till exempel kan du genom att skanna en QR-kod komma till en webbplats med en filmtrailer. Det kan också vara så att en kupong visas som du kan använda i en lokal, fysisk butik. Dessutom är dessa koder utmärkta för datadriven marknadsföring – till exempel kan de få fler personer att signa upp sig för särskilda erbjudanden och kampanjer.

Detta är några exempel på hur QR-koder kan användas i marknadsföringssyfte:

  • Slussa kunder vidare till en landningssida på en webbplats.
    När kunden skannat en kod kan denne föras direkt till en specifik landningssida på företagets webbplats.
  • Få kunderna att ringa ett företags telefonnummer.
    En QR-kod kan med fördel öppna samtalsappen i kundens smartphone med företagets telefonnummer redan inmatat.
  • Skicka ett meddelande via mejl, en social plattform eller SMS.
    De digitala koderna kan göra det lätt för kunder att kontakta företag via mejl, sociala medier eller SMS.
  • Ladda ner appar.
    Koden kan föra kunden direkt till nedladdningssidan för en app.
  • Visa företagets position på en karta.
    Detta gör det enkelt för kunder att hitta företagets fysiska plats.
  • Ge kunder tillgång till erbjudanden och kampanjer.
    Detta är kanske det mest populära sättet idag att använda QR-koder.